اصل برائت و حق دفاع
نوشته شده توسط : وکیل پایه یک

اصل برائت يكي از بزرگترين نمودارهاي آزادي و حقوق انساني است و از زمانهاي دور مورد تقديس بزرگان آزاد انديش و دگر انديش قرار گرفته و در جهت تضمين و تأمين آن تدابير فراواني انديشيده شده است.

اين اصل ضامن و حافظ شرافت، حيثيت،‌ آرامش و آسايش حقوقي شهروندان مانع از

تجاوز به حقوق فردي آنان مي باشد. به موجب اصل مزبور در حقوق مدني، فرض بر برائت ذمه شهروندان نسبت به همديگر و در حقوق كيفري، اشخاص برخوردار از فرضيه بي گناهي مي‌باشند و شك و ترديد هم به نفع متهم تعبير خواهد شد، به اين معني كه اصل بر عدم ارتكاب رفتار مجرمانه به وسيله شهروندان است و همه افراد بريء از ارتكاب جرم مي‌باشند، مگر اينكه بر حسب مورد شاكي خصوصي و يا مقام تعقيب جامعه با قرائن و دلايل كافي، نزد دادگاه صالح قانوني بي طرف، در يك دادرسي منصفانه كه كليه حقوق دفاعي متهم رعايت شده باشد، ارتكاب جرم از ناحيه اشخاص را به اثبات برسانند. لذا مقتضاي اين اصل، مصون ماندن افراد از گزند مجازات تا زمان حكم محكوميت مي باشد. و هر انسان بي‌گناه مي تواند تحت لواي اين اصل از هر گونه تعرض در امان باشد و مي توان اين اصل را ضامن آزادي ابناي بشري دانست.

در ادوار تاريخي گذشته، اصل جاري در مورد متهم، اصل مجرميت بود، چنانچه فردي متهم به ارتكاب جرمي مي‌شد، از طريق اوردالي يا داوري ايزدي مورد قضاوت واقع مي‌شد. در ايران باستان نيز داوري ايزدي از طريق توسل به آيين سه گانه كه خود به ورگرم و ورسرد تقسيم مي‌شده است، مرسوم بوده است.

اصل برائت را مي‌توان ميراث مشترك حقوقي همه ملل مترقي جهان محسوب كردك

كه يكي دو قرن  اخير به ويژه پس از جنگ دوم جهاني مورد اقبال و عنايت خاص حقوقدانان  و قانونگذاري در حقوق داخلي كشورها و نيز اعلاميه‌ها و كنفرانسيونها در سطح منطقه‌اي و يا بين‌المللي قرار گرفته است.([1])



[1] - موذن زادگان، حسنعلي؛ پايان نامه دوره دكتري، حق دفاع و بررسي تطبيقي، دانشگاه تربيت مدرس، خرداد 1372 ص 26.





:: برچسب‌ها: , اصل برائت , اصل برائت چیست , اصل برائت در قانون اساسی , اصل برائت در اصول , اصل برائت در قانون مدنی , اصل برائت در قانون مجازات اسلامی , اصل برائت در حقوق کیفری , اصل برائت در حقوق , اصل برائت در قانون , اصل برائت در حقوق مدنی , اصل برائت در قانون اساسی ایران , اصل برائت قانون اساسی , اصل برائت در اصول فقه , اصل برائت اصول فقه , مقاله اصل برائت در اصول فقه , اصل برائت در قانون مدنی ایران , اصل برائت در قانون مجازات اسلامی جدید , اصل برائت در حقوق کیفری ایران , درآمدی بر اصل برائت در حقوق کیفری , اصل برائت و موارد عدول از آن در حقوق کیفری , اصل برائت در حقوق جزا , اصل برائت در حقوق ایران , اصل برائت در حقوق موضوعه , اصل برائت در حقوق بین الملل , اصل برائت در نظام حقوقی ایران , اصل برائت در امور حقوقی , اصل برائت در قانون آیین دادرسی کیفری , اصل برائت در قانون کیفری , اصل برائت در قانون ایران , اصل برائت در قانون مجازات ,
:: بازدید از این مطلب : 176
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1

ارائه خدمات حقوقی و مشاوره ای در موسسه حقوقی مجد عدالت توسط وکیل پایه یک ، وکیل قرارداد : تنظیم قرارداد ، وکیل پایه یک دادگستری

تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: